In hel laatste deel van dit drieluik over de negatieve relatie tussen stress, onrust en afvallen ga ik dieper in op EFT en afvallen.

Zoals eerder gezegd is het is al langer duidelijk dat er veel onbewuste en emotionele facetten een rol spelen bij overgewicht. In dit drieluik bekijk ik overgewicht/ ongezonde levensstijl vanuit een fysiologische/ hormonale benadering. Als gewichtscoach heb ik gezien dat het niet alleen een kwestie is van minder eten en meer bewegen. Je lichaam zit veel gecompliceerder in elkaar dan een simpele op- en aftelsom van calorieën intake en verbruik. Als jij je (onbewust) onveilig voelt zal je lichaam het vertikken dat extra gewicht los te laten.

In deel 2 werd meditatie besproken als oplossing. Een andere methode om onrust en een gevoel van onveiligheid te verdrijven is EFT, of tapping.

De amygdala, verantwoordelijk voor de stress respons in de hersenen, wordt positief geprikkeld door tapping. De amygdala is onderdeel van je oude prehistorische reptielenbrein die als taak heeft jou veilig te stellen. Met tapping wordt het onbewuste deel van je hersenen aangesproken, dat bepalend is voor al je onbewuste angsten en vaak ook je ongewenste gedrag (bijvoorbeeld: teveel kopen, drinken, eten of roken)

Je staat niet op met idee: “ik ga vandaag eens lekker schransen “. Je staat op met goede intenties, je plant vooruit, weloverwogen. Met goede WIL.  Vanuit je prefrontale cortex dus

Bij spraaktherapie wordt slechts doorgedrongen tot de bewuste frontale cortex, het nieuwste deel van onze hersenen, beïnvloedbaar vanuit de WIL,  het rationele denken, we kunnen terugkijken en vooruitkijken, consequenties van ons gedrag voorspellen. Hierdoor onderscheiden wij ons van dieren.

Maar als jij gestressed bent of je onzeker voelt en dus (onbewust) onveilig, dan wordt je amygdala geprikkeld; er dreigt gevaar.  Dit zijn prehistorische responsen waar je geen invloed op kunt uitoefenen met de WIL. Het gebeurt vliegensvlug en automatisch.

Onzekerheid en twijfel veroorzaken gevoelens van onrust. Om deze te beteugelen kun je vluchtgedrag vertonen (coping), zoals bijvoorbeeld: teveel eten, drinken, kopen of roken.

EFT  (Emotional Freedom Technique) of Tapping combineert oosterse disciplines (acupressuur) met westerse psychologie. Het principe is simpel. Emoties beïnvloeden de lichamelijke gezondheid. Stress of traumatische gebeurtenissen worden opgeslagen in je lichaam. Deze blokkades staan een soepele doorstroom van energie in de wegEFT biedt een simpele, maar zeer effectieve techniek om deze blokkades ZELF op te heffen. Het werkt zo: Terwijl je met je vingertoppen klopt op verschillende acupressuur punten, spreek je negatieve gedachten uit, bv: Ik kan toch niet afvallen. Het is me eerder ook nog nooit gelukt”. Door het kloppen worden direct signalen gestuurd naar de amygdala (stresscentrum in de hersenen) zonder tussenkomst van het bewuste frontale, verbale deel van de hersenen (actief in spraak therapie). Het kan dus gezien worden als een herprogrammering van de hersenenHet kloppen stuurt positieve prikkels, waardoor de negatieve lading van deze gedachten afneemt. Vervolgens vervang je de negatieve overtuigingen met positieve affirmatiesEFT geniet steeds meer wetenschappelijke steun en wordt wereldwijd door meer dan 10 miljoen mensen gepraktiseerd.

In het begin voelt het onwennig en vreemd aan, maar ik raad aan gewoon mee te doen met het onderstaande filmpje.

Je zult zelf ondervinden dat het kloppen een prettige sensatie geeft en dat, de negatieve lading die je voelt bij bepaalde gedachten vermindert. Zo gaan we  in dit eerste introductiefilmpje oefenen met de punten waar je op moet kloppen, en wat je kunt zeggen wanneer je je ontevreden voelt over je lichaam.

Kijk maar naar het filmpje en doe vooral mee! Kijken zal niks voor je doen.

Als je meer wilt leren over tapping en aan den lijve wilt ondervinden hoe het jou kan helpen met afvallen dan kun je op mijn website hier meer over lezen.

Als lezer van mijn blog kun je gebruik maken van de mogelijkheid op een gratis motivatiegesprek. Hierin krijg jij:

  • meer inzicht in wat je nu doet
  • een eerste stap naar meer grip op je eetgeadrg

Ik heb 3 gesprekken per week beschikbaar in mijn agenda. Daarna blokkeert mijn agenda, dus wees er snel bij!