Het overkomt mij ook wel eens. Dat ik teveel eet. Of ongezond eet.

  • Meer dan ik wilde.
  • Meer dan goed is
  • maar ook meer dan lekker is.

In de meivakantie in 2016 ben ik heerlijk op vakantie geweest in de Franse Alpen. Daar ben ik 2,5 kilo (!) aangekomen omdat ik heel vreemd,  compleet gedachteloos elke dag chips heb gegeten. Met wijn. Terwijl ik nooit chips eet.

Terwijl ik al 20 jaar stabiel ben qua gewicht en meestal juist afval op vakantie.

Terwijl ik potverdorie zelf voedingscoach ben.

  • Waarom in vredesnaam?
  • Wat was er aan de hand?
  • Was het zo lekker? Ja!  Op dat moment wel………denk ik…….maar ook niet…..

Een interessante vraag……die ik mezelf pas na de vakantie stelde:

  • ” Wat wilde mijn lichaam mij vertellen?”
  • ” Wat was er nu eigenlijk aan de hand?”

Het is grappig. Ik ben zelf coach in eetgedrag en emotioneel eten, maar:

Je eigen gedrag  onder de loep nemen en kritisch kijken naar wat je doet is nog best moeilijk!

Je hebt altijd blinde vlekken voor je eigen tekortkomingen, voor je eigen aandeel. Je eigen drijfveren.

Ik schoof het tijdens de vakantie een beetje af op hormonen. Gewoon, niet aan denken, en lekker dooreten.

Het is toch gezellig? We zijn toch op vakantie? Het gaat er straks wel af.

De onderliggende redenen lekker daar houden. In je onderbewuste.

Dus heb ik bij thuiskomst mijn eigen theorie gebruikt.

DE HALT methode.

De eerste stap van de HALT methode is stilstaan bij wat er eigenlijk aan de hand is,en jezelf vragen: “HOE is het eigenlijk met me? Om dat vervolgens te Herleiden naar een van de vier basis emoties:

  1. boos
  2. blij
  3. bang
  4. verdrietig

Door het te simplificeren krijg je inzicht in wat er ECHT aan de hand is……..

  •  Ik was toen heel erg moe, door 2 jaar lang slapeloze nachten. Mijn dochtertje wekte mij minstens drie keer per nacht, vaak vanwege oorproblemen. Daar kon zij niks aan doen. Maar ik ook niet. Ik voelde me wanhopig en gefrustreerd. De constante paraatheid en verantwoordelijkheid die gepaard gaat met het hebben van twee (kleine) kinderen, terwijl ik zo moe was en niet sliep vond ik heftig. Eigenlijk wilde ik gewoon in bad liggen met een boek.
  • Mijn grenzen werden dus  eigenlijk vaak overschreden.
  • Als ik het dan moet terugbrengen naar een van de vier basis emoties, dan was ik boos. Ik wilde ook verzorgd worden, en tijd hebben voor mezelf.
  • Dus gebruikte ik die chips om mezelf op vakantie even lekker te verwennen. Omdat ik het verdiend had.

Het blijkt dat als je boos bent je vaak knapperige dingen wilt eten en als je verdrietig bent juist zachte dingen, zoals ijs of pudding.

In mijn geval klopte dat nu dus!

Wat eet jij als je boos bent of gefrustreerd?

Laat een reactie achter! Ik hoor het graag!