Top 5 goede voornemens
1. Afvallen
2. Minder druk maken
3. Meer sporten/ bewegen
4. Zuiniger met geld omgaan
5. Beter voor mezelf opkomen/ Vaker nee zeggen

Zo! Het is 2015. We hebben 2014 achter ons gelaten. School en werk zijn weer begonnen.
Deze keer wil je echt beter eten/ meer bewegen en minder stress in je leven. Waarom maak je je altijd zo druk?

Maar in 2014 is het je toch weer gebeurd. Je hebt je laten meeslepen in de hectiek waardoor je alle overzicht bent verloren, en al helemaal geen tijd hebt gehad voor ontspanning of beweging of gezonder eten.
Het is een neerwaartse spiraal.

In deze blog ga ik in op goed voornemen Numero Uno.: AFVALLEN.

8 Tips om gezond eten en bewegen vol te houden

1-Wees je bewust van je interne dialoog! We hebben allemaal een stemmetje dat ons aanspoort de brei te geven aan goede voornemens. Schrijf eens op wat jij jezelf vertelt. En sta er bij stil waar dit stemmetje vandaan komt. Is dit een helpende gedachte? Is dit een realistische gedachte? Nee! Bv. “Ach nu heb ik toch al gezondigd en kan ik net zo goed ook nog….2 stukken taart nemen MET slagroom.” Dit is een gedachte die jou niet helpt. Achteraf voel je je misselijk en schuldig!
Denk Positief. Denk niet aan wat je mist, maar aan het feit dat je gezond bezig bent. Mensen vinden het makkleijker zichzelf te bekritiseren dan stil te staan bij wat ze wel goed doen. Hoe meer je jezelf beloont met een compliment over wat je WEL goed doet, hoe beter je jezelf kunt motiveren om door te gaan. Je lichaam moet even wennen, maar heb geen medelijden met jezelf omdat je geen junkfood/ suiker mag. Denk juist;
“ Heerlijk dat ik me vanaf nu beter ga voelen en al die troep uit mijn schone lijf aan het werken ben”. Neem controle over je lijf en hoofd. En niet door te straffen maar door jezelf positief te motiveren.

2-Maak van je lichaam geen vuilnisvat. Vervang je interne stem die je niet helpt met een nieuwe stem die je stimuleert, bv. ; Maak van je lichaam geen vuilnisvat. Als je genoeg hebt gehad, doe de rest in een bakje en eet het morgen. Of gooi het weg. Maar gooi het niet in je lichaam! Die heeft genoeg gehad, en kan het dus niet meer gebruiken, en brengt het naar de vetopslag.
Bepaal vantevoren hoeveel je gaat eten/ drinken. Schep geen tweede keer op. Veel eten is een gewoonte en heeft vaak niets te maken met een hongergevoel. Eet bewust en wacht even om te kijken of je al verzadigd bent.
Vaste eetplaats en geen andere bezigheden tijdens het eten. Eet niet zonder daarbij na te denken voor de televisie. Voordat je het weet heb je ongewenst een pak koekjes/ chips naar binnen gewerkt. Stop met je bezigheid en eet bewust. Bovendien ga je de televisie/ of je bed associëren met eten, en zul je daar altijd trek krijgen.
Hap voor hap eten en rustig kauwen. Dus niet gedachteloos eten naar binnen werken. Wees bewust van wat je eet en geniet ervan.
Drink veel water: Drink voor het eten f tijdens het koken een groot glas water. En neem tuijdens het eten steeds kleine beetjes water. Zo voel je je sneller verzadigd en eet je niet meer dan je van plan was. Ook eet je dan langzamer en krijgt je lichaam de tijd om aan je hersens door te geven dat het verzadigd is. Je kunt ook je tanden poetsen als je zin hebt in iets zoets.
Schakel je omgeving in. Vertel de mensen in je omgeving dat je gezonder wilt eten. Vraag om begrip, en vertel ze hoe belangrijk het voor je is dat ze je aanmoedigen.
• Boodschappen doen. Want als je toch alleen maar gezonde dingen in huis hebt 
– Maak vantevoren een boodschappenlijstje en hou je daaraan.
Doe NOOIT boodschappen als je honger hebt. Vanuit je werk boodschappen doen? Zorg dat je om 4 uur iets vullends hebt gegeten. Sowieso is 4 uur het belangrijkste tussendoortje!!!
-Koop zoveel mogelijk onbewerkt voedsel.
Heb altijd iets te eten bij je, zoals een zakje met noten/ reep extra pure chocolade
Zoek bezigheden die je van het eten afleiden. Vaak eten mensen uit verveling. Wanneer je ergens mee bezig bent wat je leuk vindt denk je vaak niet aan eten. Ga eens wat vaker een stukje lopen of fiets naar het bos, ga in bad, lees een boek, of ga een nieuwe taal leren. Doe iets met je handen. Zoals foto’s inplakken, schilderen, of leer een instrument bespelen.
• Als je hebt ‘gezondigd’ denk dan niet meteen- ik ben een slappeling Pak de draad gewoon weer op. Veel mensen zondigen een keer en vallen dan in het geheel weer terug in oude eetgewoontes. Eten is ook gewoon heel lekker, maar bedenk altijd van tevoren dat teveel/ ongezond eten eigenlijk helemaal niet lekker is. Achteraf voel je je vaak opgeblazen/ niet lekker/ schuldig. Als je teveel hebt gegeten ga dan even een blokje om. Of ga de afwas doen/ander huishoudelijk werk. Ga niet op de bank zitten

3-Sla geen maaltijden over!!! Veel mensen slaan het ontbijt en de lunch over en eten dan s’avonds te veel, te vet en te zoet. Je lichaam heeft overdag de energie nodig om al je dingen te kunnen doen. Als het die energie niet krijgt dan gaat je lichaam qua verbranding in stand-by modus. Omdat er inmiddels een enorme honger zich heeft opgebouwd maak je slechte keuzes en kies je onverstandig: lege calorieen (uit junkfood/ snelle koolhydraten/ bewerkt voedsel). Hierdoor bouwen de tekorten op in je lichaam. Veel mensen met obesitas zijn qua voedingswaarden ondervoed! Ze eten alleen maar vulling, maar geen voeding. Ze hebben allerlei tekorten en daarom blijft de honger.
Vaste eettijden. Wacht niet tot je honger hebt. Dan gaan de remmen los. Het lichaam went aan regelmaat. Onregelmatig eten leidt tot snoepen.
Eet regelmatig. Elke 3 uur ongeveer. Zo wordt je lichaam constant aan het werk gehouden en zal je ruststofwisseling stijgen. Probeer goed te ontbijten, altijd met een stukje fruit. Stop met eten 2 of 3 uur voor je naar bed gaat.
Eet overdag veel vezels uit fruit , noten, peulvruchten en groenten, en bv zelfgemaakte groentensoep. Soep geeft een vol en voldaan gevoel en levert veel voedingswaarde op. Eet eiwitten uit kipfilet, vette vis, noten, kaas, eieren, quorn/ tofu.

4-Eten op feestjes Eet van tevoren een gezonde maaltijd zodat je hapjes makkelijker kunt weerstaan. Wissel alcohol af met water (of mix bv rode wijn met spa rood en een citroentje voor een Spaanse Tinto de Verano ( zomerwijn)).
FOCUS op de mensen: Want daar gaat een feestje toch om? Geniet van de gesprekken/ activiteiten en blijf niet hangen bij de eettafel. Ook niet in gedachten;-). Focus echt op de mensen met wie je in gesprek bent. Dan denk je niet meer zo aan dat eten de hele tijd. Hou je echt bezig met de mensen en echt contact maken. Sta niet bij de eettafel je onrust weg te eten
Let op de grootte van je porties! Als je ergens bent waar alleen maar slechte opties zijn om uit te kiezen, neem dan gewoon kleine porties. En geniet maar echt van die kleine beetjes. Morgen sport je even extra 10 minuten op hoge intensiteit

5-Plan beweging in je agenda en hou je eraan! Eten is slechts 1 van de 2 factoren bij afvallen. Als je weet dat je op vakantie gaat en meer binnenkrijgt dan je verbruikt zal je gewicht toenemen. Dus als je weet dat je meer zal binnen krijgen dan moet je plannen wanneer je dit zal verbruiken. BURN it to EARN it! (iets te amerikaans, of niet?…ik vond ‘em wel leuk!). Het liefst meteen in de ochtend! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die aan de ochtendgym gaan de rest van de dag beter eten. Je zet meteen de goede toon. 10 minuten per dag op hoge intensiteit sporten geeft je verbranding een enorme boost. Bv touwtje springen, jumping jacks, etc

6-Hou je aandacht bij je doel Voordat je die extra hap neemt of besluit toch maar niet te gaan sporten; herinner jezelf aan je doel. Helpt dit mij om mijn doel te verwezenlijken? Als het antwoord nee is, maak dan een andere keuze. Want vergeet niet dat JIJ de controle hebt, en niet andersom!

7-Beloon jezelf. Beloon jezelf wanneer je bijvoorbeeld een week gezond hebt gegeten. Laat de beloning geen eten zijn! Ga naar de film, de sauna, in bad, lees een boek, of koop voor jezelf mooie make-up, etc

8- Meditatie/ Mindfullness10 minuten per dag helpen je controle te krijgen over je gedachten, in plaats van andersom. Stop dat je gedachten jouw angsten voeden en onrust creeren. En onrust leidt tot overeten. Je kan dit nu makkelijk online of nog makkelijker met je smartphone begeleid doen.
Ik kwam online deze link tegen met een top tien van verschillende meditatie en mindfulness apps:
http://www.bezielen.nl/de-tien-beste-apps-voor-meditatie-en-mindfulness/

Heb jij een tip voor iemand? Laat een reactie achter en help een ander!